Informació bàsica

Amb aquest projecte viurem plegats l’emoció i l’exigència de l’espai en primera persona. Durant dues setmanes plenes de nous coneixements i activitats pràctiques, els estudiants seran capaços de dissenyar, construir i llançar rèpliques de satèl·lits amb missions tecnològiques i científiques. Podran conèixer, analitzant les dades recollides, les oportunitats que brinda la recerca en l’àmbit espai i els descobriments que ha fet possible.

Els responsables de l’equip científic (i d’altres experts convidats per l’ocasió) us acompanyarem en aquesta aventura, combinant sessions teòriques, anècdotes espacials, explicacions sobre casos pràctics... I, sobretot, us convencerem que amb petits satèl·lits serem capaços de fer el nostre planeta un lloc millor!

Què aprendràs?

El NewSpace ha suposat una revolució en el sector espacial. Després de dècades on els satèl·lits eren propietat de grans agències d’espai o grans empreses, la constant miniaturització de la tecnologia ha permès el disseny de petits satèl·lits, més econòmics i amb produccions més àgils. Això ha potenciat que moltes empreses, també petites i mitjanes, i centres de recerca puguin dissenyar, fabricar i operar petits satèl·lits, obrint el ventall d’aplicacions, especialment en el camp de l’observació terrestre i les comunicacions. Catalunya té un ric ecosistema espacial format per universitats i centres de recerca de primer nivell, empreses punteres, startups i un govern compromès amb el sector. L’octubre del 2020, la Generalitat de Catalunya va aprovar l’Estratègia NewSpace de Catalunya amb l’objectiu d’impulsar aquest hub d’innovació.

L’estratègia es desplega entorn a sis eixos, entre els què es troba el de Talent i Societat, que promou activitats dirigides a la captació, generació i retenció del talent amb capacitats per a desenvolupar solucions en l'àmbit NewSpace. Aquesta línia està liderada per la Generalitat de Catalunya i compta amb la col·laboració de l’ Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC).

En el marc de l’eix de Talent i Societat de l'Estratègia NewSpace de Catalunya, la Generalitat de Catalunya, l’IEEC, la Fundació I2CAT i l’associació GoSTEM organitzen aquest projecte de Joves i Ciència per acostar l’espai als joves.

‘NewSpace: Petits satèl·lits per canviar el món consisteix a crear un projecte interdisciplinari per tal que els alumnes dissenyin, construeixin, verifiquin i llancin dues missions anàlogues de nanosatèl·lits amb missions diferents. El seu objectiu és ensenyar, amb el màxim rigor possible i amb una filosofia de learning-by-doing, les principals fases que vertebren una missió espacial real de l’Agència Espacial Europea (ESA).

Com a primer resultat final, els participants construiran experiments amb la capacitat d'adquirir informació de valor, que es podrà processar i analitzar amb metodologia de recerca, que constitueix el segon resultat final. Així, els alumnes viuran de primera mà l’experiència de portar a terme un projecte d'enginyeria i recerca altament estimulant i ambiciós que els permetrà recopilar dades i obtenir resultats aplicant el mètode científic.

Aquest projecte constitueix l’eix central de l’estada a MónNatura, amb xerrades i petites activitats complementàries al voltant del NewSpace i tots els seus vessants: enginyeria, ciència, economia, societat, comunicació, etc.