20/04/2017

Pura Muñoz-Cánoves i Laura García-Prat reben el VII Premi Vanguardia de la Ciència

Premiats VII Premi Vanguardia de la Ciència

La Pedrera ha acollit l'acte de lliurament dels premis Vanguardia de la Ciència, que en aquesta setena edició ha reconegut amb el primer premi una investigació sobre la regeneració dels teixits per a frenar l’envelliment. Les investigadores responsables del treball, Pura Muñoz-Cánoves i Laura García-Prat, de la Universitat Pompeu Fabra, han rebut el premi de mans del president de la Fundació Catalunya-La Pedrera, Germán Ramón-Cortés.

Amb aquesta investigació, Muñoz-Cánoves i García-Prat han aclarit per què els teixits del cos humà es deterioren amb el pas dels anys i com rejovenir-los. Segons els resultats, presentats a la revista Nature, els teixits perden la capacitat de regenerar-se quan falla un mecanisme de reciclatge de residus de les cèl·lules anomenat autofàgia.

Els seus experiments demostren que, si es restaura l'autofàgia amb fàrmacs, es pot frenar l'envelliment dels teixits. Tot i que els experiments s'han basat en teixits musculars, l'autofàgia és essencial per a tots els òrgans, el que sustenta la hipòtesi que el descobriment de Muñoz-Cánoves i García-Prat ofereix una estratègia per frenar l'envelliment en el conjunt del cos humà.

El segon premi l'ha recollit el doctor Pere Santamaria, investigador de l'Idibaps de l'Hospital Clínic de Barcelona, que ha desenvolupat una teràpia experimental contra malalties autoimmunes. I finalment el tercer premi ha estat per a Salvador Aznar-Benitah i Gloria Pascual, de l'Institut de Recerca Biomèdica, que han investigat una nova estratègia per lluitar contra la metàstasi.

Durant l'acte de lliurament el secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, Arcadi Navarro, ha destacat la gran tasca que estan fent els investigadors als centres de recerca catalans. El president de la Fundació Catalunya-La Pedrera, Germán Ramón-Cortés, ha posat l'accent en la importància de fomentar l'excel·lència donant suport a la recerca, ja que és clau per aconseguir un futur millor per a la societat.