27/07/2017

La Fundació Catalunya La Pedrera participa en el nou LIFE Alnus per a la millora de les vernedes mediterrànies

La Fundació Catalunya La Pedrera participa en el nou projecte LIFE Alnus. El punt de partida del projecte va ser la reunió dels 5 socis del projecte que té com a objectiu millorar l’evolució de les vernedes mediterrànies. La Fundació participa en un total de 7 projectes LIFE de la Unió Europea.

Projecte LIFE Alnus

La setmana passada va tenir lloc al Centre Tecnològic Forestal de Catalunya - CTFC la reunió d’inici del projecte LIFE Alnus, centrat en millorar l’evolució de les vernedes mediterrànies. L’objectiu és invertir la regressió i la degradació d’aquesta espècie a Catalunya, per mitjà d’accions que es puguin aplicar més endavant a nivell mediterrani.

Per aconseguir-ho, es treballarà en tres zones pilot: les conques del Besós, de l’Alt Ter i de l’Alt Segre. Aquests espais inclouen 24 Zones d’Especial Conservació (ZEC) i un 45% de la distribució regional de l’hàbitat del vern.

Les accions estan plantejades per aconseguir el màxim impacte amb el mínim cost, deixant que l’hàbitat es reorganitzi per si sol a través d’actuacions clau. Es tindran en compte les problemàtiques específiques de cada zona: la desaparició dels grans boscos, la regulació hidrològica o la reintroducció de l’hàbitat en zones sobreexplotades, entre d’altres.

Per primera vegada es farà un acord amb una central hidroelèctrica per a l’alliberament del caudal necessari per fer pujar el nivell freàtic i millorar l’estat de conservació d’algunes zones de ribera concretes.

LIFE Alnus és un projecte  LIFE Nature & Biodiversity, i té una durada de quatre anys, fins el mes de juny de 2021. Són socis del projecte el CTFC (que n’és el coordinador), l’Agència Catalana de l’Aigua, la Fundació Universitària Balmes – CERM – Uvic- UCC (a través del Centre d’Estudis del Rius Mediterranis - CERM),  la Fundació Catalunya La Pedrera, l'Ajuntament de Granollers i MN Consultors en Ciències de la Conservació SL.

La Fundació participa en 7 Projectes LIFE

La Fundació participa i impulsa diversos projectes LIFE que són un dels principals mecanismes de la política ambiental de la Unió Europea, per contribuir a l'aplicació, desenvolupament i millora de les polítiques ambientals europees.

1. Projecte LIFE Alnus
  2. Projecte LIFE Delta Lagoon