20/03/2017

La Fundació Catalunya-La Pedrera presenta l’exposició de Frederic Amat, Zoòtrop

La Fundació Catalunya-La Pedrera ha inaugurat avui Frederic Amat_Zoòtrop, una selecció de projectes d’intervenció en espais, tant naturals com urbans, sovint vinculats a l’arquitectura, amb l’objectiu de crear un mapa, una topografia, del seu treball, buscant-hi sempre el component poètic.

El títol de l’exposició, Zoòtrop, fa referència a la màquina estroboscòpica formada per un tambor giratori, amb uns talls a través dels quals l’espectador pot veure una sèrie de dibuixos que, en girar, sembla que estiguin en moviment. L’exposició, com un zoòtrop, pretén mostrar les diverses facetes de l’obra d’Amat en relació amb l’espai, l’arquitectura, la ciutat i el paisatge. El comissari de l’exposició, Miquel Adrià ha posat en relleu com l’obra d’Amat és una resposta in situ a l’espai gaudinià.

L’exposició es divideix en tres apartats gairebé independents que teixeixen una única obra en tres actes que ofereix una oportunitat excel·lent per poder comprendre l’exuberant i original imaginari vital i artístic de Frederic Amat: el primer proposa recuperar la memòria de l’edifici de Gaudí amb una intervenció creada expressament per a aquesta ocasió; el segon reuneix una tria personal de l’artista d’obres que remeten al seu univers més íntim, i l’últim aplega una selecció de catorze projectes d’intervenció en espais públics i privats (alguns realitzats i d’altres no), com un arxiu d’història natural on conviuen les referències, els croquis del procés creatiu, els making of i algunes peces del resultat final.

La directora de la Fundació Catalunya-La Pedrera, Marta Lacambra ha destacat que és una satisfacció poder acollir de nou a la Casa Milà, Frederic Amat, qui l’any 2011 ja va fer una particular lectura d’aquest singular edifici de Gaudí en la videocreació Forja, que forma part d’aquesta exposició. Es tracta d’un tràveling que ressegueix les baranes dels balcons de la façana en un traç continu, descontextualitzat, sorprenentment proper a la cal·ligrafia gestual de l’artista. L’any següent hi va tornar a intervenir a la planta noble, amb el disseny escenogràfic de l’exposició «Artigas. L’home del foc», per a la qual va crear un muntatge en què les columnes es desfeien literalment davant dels ulls del visitant per retornar a la matèria primera, la sorra i la terra: un sinuós mar de dunes que establia un suggeridor diàleg amb les formes ondulants dels cels rasos, a l’interior, i de la façana, a l’exterior.

L'exposició es podrà veure fins el proper 16 de juliol en horari de deu del matí a vuit de la tarda, cada dia de al setmana.