23/02/2018

La Jornada de productes d'alimentació ecològics es consolida amb èxit de participació en la seva segona edició

Jornada de productes d'alimentació ecològica a Món Sant Benet

Unes 250 persones han assistit a la II Jornada anual de productes d’alimentació ecològics de la Fundació Catalunya La Pedrera a Món Sant Benet. La sessió ha comptat amb la participació d’experts del sector. La inauguració ha anat a càrrec de la directora general de la Fundació, Marta Lacambra, que ha començat afirmant que hem d'imaginar un futur amb una Catalunya transformada: amb un paisatge cuidat, una alimentació de proximitat, pagesos que poden viure del seu treball i una comercialització justa.

Després de la inauguració, el fundador del moviment de l’Slow Food, Carlo Petrini, ha iniciat la seva ponència assegurant que el sistema actual de producció alimentària és criminal i que cal canviar-lo. Ja que, com ha explicat durant la seva presentació, és el principal problema de salut mundial per malnutrició o hiperalimentació; és la primera causa del canvi climàtic i també font de molts conflictes econòmics i polítics. I ha conclòs dient que el nou sistema de producció d'aliments passa per crear un sistema de coproducció de proximitat, que connecti i uneixi els productors locals amb els consumidors locals.

En el marc de la trobada, s’ha presentat l’estudi "Mites i realitats sobre el consum de productes ecològics" realitzat per la consultora especialitzada en estudis de mercat Kantar Worldpanel i la Fundació Catalunya La Pedrera. L’informe radiografia el consum de productes d’alimentació ecològica, a les llars espanyoles i catalanes, a través de les dades de compra obtingudes al panel de 12.000 llars de la consultora.

El director de l’àrea d’alimentació de Kantar Worldpanel, Joan Riera, ha detallat com és aquest consum a Espanya i ha afirmat, en el marc de la jornada, que la salut té cada vegada més pes en les decisions de consum. El gruix de les vendes continuen realitzant-se a les botigues especialitzades (40% del total de vendes ecològiques), però el creixement del 2017 es concentra principalment als supermercats descompte (42% del creixement).

El perfil del consumidor tipus és el d’una persona major de 50 anys (55%) i que resideix en una llar petita (65%), d’1 o 2 persones. La motivació principal de compra d’aquest tipus de consumidor  és la de trobar més naturalitat i autenticitat als aliments, amb l’objectiu d’obtenir una millora en el plaer (25%) i el sabor (20%) dels productes consumits.

Finalment, l’estudi ha revelat com els consumidors prefereixen comprar productes de proximitat (77%) a ecològics (23%). En aquest sentit el consumidor entén per proximitat els productes amb origen a la seva comunitat autònoma (41%), la seva demarcació (47%) o municipi (55%).