08/03/2017

Estudiants del Programa d’Acompanyament Educatiu de la Fundació mostren com sona la ciutadania al Raval i La Verneda

PAE al Fabra i Coats

Els joves del Programa d’Acompanyament Educatiu (PAE) dels EspaisSocials del Raval i La Verneda de la Fundació Catalunya-La Pedrera han realitzat avui l’última sessió del projecte educatiu i comunitari A què sona la ciutadania? al Centre d’Art Fabra i Coats. En aquesta última trobada han presentat els resultats dels tallers a partir del muntatge de l’exposició, amb un joc, fotos, pòsters i mapes col·lectius.

Es tracta d’un projecte pedagògic i de proximitat que sorgeix del programa cultural Cohabitar entre- del Centre d’Art Contemporani de Barcelona Fabra i Coats, dirigit a centres educatius i altres entitats de la ciutat, que pretén generar dinàmiques de treball que ajudin a investigar i representar la diversitat de ciutadanies, cultures i persones que configuren els seus barris i entorns més immediats. A partir de l'exposició titulada Desbordar la Cultura, Fabra i Coats ha proposat un taller als joves del Programa d’Acompanyament Educatiu de La Verneda i del Raval a partir de la pregunta Com sona la ciutadania a...? en què cada grup ha hagut de respondre a partir de metodologies de treball cooperatiu i pràctiques artístiques de mapejat col·lectiu, de passejos visuals i sonors i d'activitats amb el cos. Aquesta idea neix del projecte que va fer el col·lectiu d'art sonor i activisme anglès Ultra-red durant quatre anys a un barri Londinenc.

El procés de treball s'ha desenvolupat des de novembre de 2016 amb la formació dels equips educatius i amb els dos tallers en l'Espai Social del Raval i de La Verneda de gener a març de 2017. Durant el primer trimestre, l’equip educatiu i els grups de joves han treballat qüestions i aspectes relacionats amb les emocions mitjançant la filosofia i diferents disciplines artístiques, i a partir del segon trimestre han desenvolupat la part més pràctica del taller en qüestió. També s’han desenvolupat sessions de treball i formació amb l’equip educatiu dels diferents Espais Socials, relacionades amb el disseny col·lectiu del taller partint dels sabers, metodologies i realitat de cada centre.

El muntatge d’avui a Fabra i Coats s’ha realitzat amb els dos grups de joves dels Espais socials de la Fundació implicats, amb una jornada final de tallers i una posada en comú per intercanviar les experiències i coneixements produïts per cadascun d’ells al llarg dels mesos de treball. Els resultats de com sona la ciutadania al Raval i La Verneda es podran veure a la Planta 1 del Centre d'Art de Fabra i Coats fins a finals d'abril dins de l’exposició “Desbordar la Cultura [fase 2]”, coordinada per Idensitat, LaFundició, Transductores i Sinapsis, i que es va inaugurar el passat 4 de març.

Programa d’Acompanyament Educatiu (PAE)

El Programa d’Acompanyament Educatiu (PAE) és una iniciativa de la Fundació Catalunya-La Pedrera per millorar l’èxit educatiu d'infants i adolescents, reforçant i complementant la funció educativa de la família i de l’escola. S’acompanya als joves estudiants en la realització de les tasques escolars i també s’ofereix l’oportunitat de participar en activitats lúdiques i d’estímul de la creativitat, a través de les quals incentivar la seva curiositat innata, l’experimentació, l’expressió d’emocions, la resolució de problemes, la integració i la participació en un grup d'iguals. Habilitats i competències que promouen la seva autonomia, identitat i iniciativa personal. El projecte es dur a terme als diferents EspaisSocials que la Fundació té repartits per tot el territori; llocs d’acció social, trobada, treball i tallers creatius per grups de joves i estudiants en diversos barris i municipis.

Més informació sobre el PAE aquí