24/03/2017

Acord entre la Fundació Catalunya-La Pedrera i la Fundació Natura sobre l’Estany de Sils i els Ullals de Panxa

Espai Natura Estany de Sils

La Fundació Catalunya-La Pedrera i la Fundació Natura (Acciónatura) han arribat a un acord per garantir que no es perdi una part important del patrimoni de la segona. Això es concreta en la compra de les finques que té Acciónatura a l’Estany de Sils (La Selva) i als Ullals de Panxa (Amposta, Montsià).

L'Estany de Sils és un espai natural protegit inclòs en el Pla d'Espais d'Interès Natural (PEIN) de Catalunya. Forma part de la Xarxa Europea d'Espais Naturals Natura 2000, que és el nucli de les polítiques europees de biodiversitat. L’espai està format per 27 finques que ocupen gairebé 20 hectàrees de prats humits inundables i bosquets d’alzines sureres, roures i pins, així com alguna freixeneda jove.

Aquesta zona es situa entre la Sèquia de Sils i la via del ferrocarril. A banda dels terrenys, hi ha dos miradors i una passera de fusta que discorre per sobre dels prats inundables. La zona havia estat pasturada per cavalls de la Camarga i té un gran interès botànic, però també un gran valor per ocells aquàtics migratoris.

Fins a mitjans del segle XIX els terrenys inclosos en aquest espai corresponien a un estany que fou dessecat per tal d'obtenir noves terres de conreu i lluitar contra el paludisme. Tanmateix, gràcies a les seves condicions d'especial humitat i inundabilitat, encara es conserven diverses espècies de flora i fauna característiques de zones humides.

Pel que fa als Ullals de Panxa, es tracta d’una zona humida de gairebé una hectàrea situada a l’inici de la plataforma del Delta de l’Ebre, al terme municipal d’Amposta, i que inclou una surgència d’aigua dolça de gran valor ambiental.

En la seva actuació en l’àmbit del Territori i el Medi Ambient, la Fundació Catalunya-La Pedrera treballa per a la conservació i recuperació d’ambients escassos i fràgils en el conjunt del país, com és cas dels estanys i altres espais. Així, aquesta compra s’emmarca en les finalitats fundacionals de “la preservació, conservació, restauració, recuperació i defensa dels terrenys, espais i paisatges que es considerin convenients, així com la seva fauna i flora”.

Aquestes finques s’integraran a la xarxa d’Espais Natura que gestiona la Fundació  Catalunya-La Pedrera arreu de Catalunya. La xarxa està formada per 25 espais arreu del país, des dels Pirineus fins al Litoral, passant pel Sistema Transversal, les Muntanyes Mediterrànies i la Plana de Lleida. La xarxa és un model únic a Catalunya i Espanya que permet preservar i gestionar indrets de gran vàlua ecològica i paisatgística.

L’acord amb la Fundació Natura permetrà a aquesta entitat cobrir la major part dels deutes contrets durant els anys de la crisis. D’aquesta manera s’assegura que la finalitat per a la qual es van adquirir terrenys es mantingui i garanteixi a llarg termini.