18/06/2018

L’escola Montserrat de Cornellà inaugura el laboratori ‘Joan Guinovart’ en el marc del projecte Escoles Tàndem

Autoritats municipals de Cornellà amb el Dr. Joan Guinovart i Lluís Farrés, Director de Coneixament i Recerca

Avui han culminat els tres anys d’un procés d’innovació pedagògica basat en la ciència que l’escola pública Montserrat, del barri de Sant Ildefons a Cornellà de Llobregat, ha fet de la mà de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), gràcies al projecte Escoles Tàndem, impulsat i coordinat per la Fundació Catalunya La Pedrera. Aquest ha estat un del primers Tàndems, dels tretze impulsats per la Fundació fins avui, entre un centre de recerca i una escola de Primària.

L’escola Montserrat ho ha volgut celebrar amb una gran festa que ha aplegat les famílies, l’alumnat, els professors i les entitats col·laboradores, amb presència també d’autoritats municipals de Cornellà. El moment més simbòlic de la jornada, amb tallers d’experimentació i l’espectacle teatral “Clowntífics”, ha estat la inauguració del renovat laboratori de l’escola, que han anomenat “Laboratori Joan Guinovart”, en honor del científic de l’IRB Barcelona per la seva implicació.

L’actualització del laboratori ha consistit en reformes estructurals, renovació de material, la compra de set microscopis òptics nous, material per experimentar, gran mostra de teixits biològics preparats en laboratoris de l’IRB Barcelona, i més de 150 fitxes d’experiments que quedaran a l’escola.

Adquirir pensament crític i creatiu

Incorporar les bases del mètode científic, més enllà de les ciències, és una manera d’adquirir un pensament crític i creatiu”, ha destacat el Dr. Joan J. Guinovart i ex director de l’IRB Barcelona , defensor d’invertir en les fases inicials de l’educació per incidir en el futur de les properes generacions. “Estem molt agraïts i impressionats pel compromís de l’escola i de la Fundació per permetre fer realitat un projecte com aquest”, ha afegit.

Tres anys amb implicacions a llarg termini

El projecte Tàndem té una duració de tres cursos acadèmics però s’ha implementat de forma que tingui implicacions a llarg termini. Per això, s’ha fet especial incidència en la formació del professorat en noves metodologies i innovació educativa amb més de 30 hores de formació extraordinària per any; la implementació de noves metodologies a classe a través de Projectes d’Aula, amb més de 14 propostes (com ara, “La nit i el dia”, “El meu cos”, “La nutrició”, “Els invents”, “La sang”...) per Educació Infantil i els diferents cicles de Primària (de 3 a 12 anys), i amb més d’un centenar de tallers de manipulació. També s’ha assessorat al professorat en matèria científica. L’objectiu de tot plegat és apoderar els nens i joves en el procés d’aprenentatge.

Per a Anna I. Aso, directora de l’escola: “El Tàndem ha fet de la ciència un eix vertebrador que ha permès a l’alumnat desenvolupar la capacitat d’observació, manipulació i experimentació. I a més, ha estat una oportunitat per implementar modificacions a nivell de programació, currículum i avaluació, perquè l’alumnat assoleixi un aprenentatge més competencial”.

La ciència com a eina transformadora

“Avui hem de felicitar, celebrar i agrair als mestres de l’escola que han acceptat aquest repte d’introduir la ciència com una eina transformadora de l’educació”, ha expressat Lluís Farrés, director de Coneixement i Recerca de la Fundació Catalunya La Pedrera.