18/06/2018

Es presenta la primera Comunitat Dementia Friendly de l’Estat

Dementia Friendly Vilanova

L’espaiSocial de Vilanova i la Geltrú de la Fundació Catalunya La Pedrera ha presentat una acció comunitària per fer que la ciutat esdevingui una Comunitat Dementia Friendly. És a dir, un lloc amable i acollidor amb les persones que pateixen algun tipus de malaltia neuro-degenerativa i/o deteriorament cognitiu, treballant per millorar la seva inclusió social i el coneixement i la comprensió que la ciutadania té d’aquesta realitat.

La Fundació ha posat en marxa aquest projecte de Comunitat Dementia Friendly, la primera a l’estat Espanyol, seguint models internacionals ja existents, com Japó o Anglaterra. En tots dos països el model s’ha posat en pràctica amb molt d’èxit, i el seu objectiu ha estat el de reduir estereotips i prejudicis que afecten a aquest col·lectiu, i aportar solucions basades en la comunitat.

El projecte “Vilanova i la Geltrú Dementia Friendly”

L’Albert Llussà, coordinador de l’espaiSocial de Vilanova de la Fundació Catalunya La Pedrera ha explicat que es va iniciar amb un treball amb els participants del programa REMS (Reforç i Estimulació de la Memòria i la Salut). Com a protagonistes del projecte, els més de 40 participants es van organitzar en grups per reflexionar, compartir i explicar quines són les dificultats amb les quals es troben diàriament quan surten al carrer.

Un cop recollida aquesta informació de primera mà per part dels protagonistes i dels seus familiars, aquestes vivències s’han materialitzat en un decàleg que té per títol “Com volem ser tractades les persones amb dèficits de memòria”, i que presenta pautes i consells que tenen com a objectiu millorar la convivència i promoure les bones pràctiques entre els veïns i veïnes de Vilanova i la Geltrú.

Aquest decàleg es presenta en forma de díptic i cartell, materials que es distribuiran per totes les llars; així com comerços de la ciutat; biblioteques, museus, hospitals, escoles; entre d’altres, amb l’objectiu que la comunitat estigui informada i conscienciada.

Visió internacional de la mà d’una experta anglesa

Durant la presentació s’ha comptat amb Claire Goodman, professora de Recerca en Salut a la Universitat de Hertfodshire i Directora de l’Institut Nacional de Recerca en Salut de l’Est d’Anglaterra. La professora Goodman ha remarcat que les persones amb demència han de participar a la comunitat. “S’ha de parlar amb ells i no sobre ells” i és que el diagnòstic no els defineix com a persona: “Són ciutadans, com qualsevol altre, que tenen molt a dir i amb ganes de seguir fent coses”, ha puntualitzat.

Amb aquesta acció Dementia Friendly, la Fundació continua treballant per les persones amb l’objectiu de transmetre una imatge positiva de la vellesa i de les persones grans amb demència; així com la imatge d’una ciutat i una societat sensible i inclusiva, fent visible l’existència d’aquesta realitat social. La finalitat última és que la “Comunitat Dementia Friendly” s’estengui a la resta dels 25 espaisSocials que la Fundació té repartits per Catalunya.

Decàleg Dementia Friendly